maanantai 31. heinäkuuta 2017

25. PENTUKURSSI LUENTO

Meillä alkaa pieni pentukurssi johon kuuluu luento. Luento kesti noin 1,5 tuntia. Sieltä otin tosi paljon muistiin asioita ja ajattelin purkaa niitä postauksen muotoon. Paljon oli tuttua mutta tuli vähän uuttakin, mitä en ole aikaisemmin ajatellut. Varmaan olen kirjoittanut epäselvästi, mutta ehkä kaikki olennainen tarttui mukaan?

KOIRAN JA OHJAAJAN SUHDE
-"Terveessä" suhteessa ihminen tekee tärkeät koiraa koskevat päätökset, koira kokee olonsa turvalliseksi, sekä koira voi luottaa ohjaajansa.
- Koirat tarvitsevat helpot, mustavalkoiset, selkeät ohjeet voidakseen elää "meidän ihmisten maailmassa"
- kommunikointi
- koira tarvitsee selkeät rajat ja säännöt, jotka on AINA samanlaiet. Koira ei ymmärrä jos esim. yhden ihmisen kanssa saa istua sohvalla, mutta toisen ihmisen kanssa ei. Kaikki on koiralle joko sallittua tai kiellettyä.



MITEN KOIRA OPPII
Klassinen ehdollistuminen:
- Kaksi asiaa muuttuu yhdeksi ----> ärsyke + reaktio ja näistä tulee opittu refleksin kaltainen toiminto joihin koira reagoi, mutta ei toimi "ajatuksen" kautta. Jos koira säikähtää vaikka pamausta, se ei tarkoita välttämättä että koira alkaa pelkäämään pamauksia. Se yhdistää sen helposti vaikka ohimenevään pyöräilijään ja alkaa pelkäämään pyöriä.
- Ärsykettä on helppo muuttaa, mutta reaktioon on vaikeampi vaikuttaa
- Pelko on aina klassillista ehdollistumista

Operantti ehdollistuminen:
- Toiminnallinen reaktio ----> reaktiosta tulee seuraus.
- Toiminta lisääntyy, on toiminta kannattavaa koiran mielestä (vahviste)
- Toiminta vähenee, ei ole kannattavaa koiran mielestä (rankaisu)
- Koira on valmis tekemään palkan eteen töitä, mutta palkkio ei saa olla yhdentekevä


POSITIIVINEN VAHVISTAMINEN
- Huomioidaan/palkataan koira siitä mitä se teki oikein, ei-toivottu käytös jätetään huomiotta.
- Mietitään miten ohjataan koira toimimaan oikein, eikä odoteta koiran toimivan väärin saadakseen rangaistuksen
- Koiran kanssa kommunikoidaan teoin, ei sanoin



VAHVISTE = PALKKIO
- Koira määrittelee itse mikä toimii sillä pakkiona, se ei ole ohjaajan päätettävissä
- Palkkio lisää toimintoa (koira tekee toistuvasti jotain saadakseen palkkion)
- Palkkio voi olla mitä vain mitä koira haluaa/tavoittelee esim. metsässä vapaaksi pääsy tai lenkillä maan haistelu
- Palkkio on tehokkaimmillaan tavoiteltu, ansaittu ja välitön

Erilaisia vahvisteita:
ruoka/makupala
- Helppo ja yksinkertainen tapa palkita koiraa
- Makupala on yleensä rauhoittava palkkio
leikki
- Usein koiraa kiihdyttävä palkkio
- Opeteltava leikkimään koiran kanssa
ymäristö
- Lenkillä maan haistelu voi olla palkka
- Leikki toisen koiran kanssa
- Vain mielikuvitus rajana (tarkkailemalla koiraa löytää asiat, jotka kullekkin koiralle toimii palkkiona)

Primääri palkkio:
- Jotain mitä koira tavoittelee ja haluaa

Sekundääri palkkio:
- Ehdollinen vahviste, joka edeltää palkitsemistapahtumaa
- Kehusana, naksutin, pussin rapina, käden liike yms.
- Vihje koiralle tulevasta palkkiosta



RANKAISUT
- Ei yleensä käytetä koulutuksessa
- Koira määrittelee mikä toimii rankaisuna
- Vähentää toimintaa
- Rankaisun käyttö usein aiheuttaa, että koira alkaa pelkäämään jotain tilanteessa läsnä olevaa asiaa
- Sisältyy runsaasti riskejä ja haittavaikutuksia
- Ei kerro koiralle mitä sen tulisi tehdä. Eli ei opeta oikeaa toimintatapaa
- Voi lopettaa ei-toivotun käyttäytymisen, mutta ei poista sen syytä
- Passivoittaa koiraa, koska ei uskalla rankaisun pelossa tehdä mitään omatoimisesti
- Palkkioiden teho vähenee, koira keskittyy vain väistämään rangaistuksia
- Rangaistus voi olla myös palkkion pidättäminen



PALKKIOT JA RANKAISUT
Positiiviseen vahvistamiseen perustuvassa koulutuksessa käytetään:
- Positiivista vahvistamista, lisätään jotain positiivista, jotta saadaan käytös lisääntymään (makupala)
- Negatiivista rankaisua, koiralta viedään mahdollisuus saada palkkio jolloin käytös vähenee



AJOITUS
- Tärkeää onnistuneen koulutuksen kannalta
- Kun koira palkataan täsmälleen oikeaan aikaan, kouluttamiseen tarvittava aika lyhenee ja oppiminen on tehokkaampaa
- Ohjaajan on pystyttävä kertomaan sekunnin tarkkuudella, milloin koira tekee oikein
- Koira tekee sitä mitä vahvistamme
- Yleisin koulutusvirhe



VAHVISTETIHEYS
- Etenkin uutta asiaa kouluttaessa tai häiriössä tulee palkata usein, joka 5. sekunti vähintään
- Korkea vahvistetiheys auttaa häiriöihin reagoimisen vähenemisessä
- Nostaa koiran motivaatiota työskentelyyn



KRITEERIT
- Mieti aluksi mitä haluat koiralle opettaa
- Kriteerin oltava alussa niin helppo, että koira voi onnistua --> koira ei voi epäonnistua
- Kriteeriä voi nostaa vasta kun koira selkeästi osaa edelliseen kriteeriin asti
- Vahvista vain yhtä kriteeriä kerrallaan
- Vahvista vain kriteerin täyttävää käytöstä



TOIMINNAN AIKAANSAAMINEN
Houkuttelu:
-esim. houkutellaan koira maahan makaamaan, houkuttelusta nopeasti eroon, ettei koira jää riippuvaiseksi houkuttelusta

Shaping:
- Koiran käytöstä muokataan asteittain kohti toivottua lopputulosta

Kohdentaminen:
- Houkuttelun ja erottelevan vahvistamisen välimuoto
- Toiminta saadaan aikaseksi jotain kohdetta käyttämällä, esim kosketuskeppi

Käytöksen sieppaaminen:
- ns. siepataan jokin käytös, kun koira tekee omatoimisesti, palkataan koira tästä käytöksestä



VIHJESANAN LIITTÄMINEN
- Vihjesana (käsky) liitetään vasta kun toiminta alkaa olla halutun näköistä (riittävän hyvää, ei täydellistä)
- Samalla hetkellä kun koira tekee halutun liikkeen, sanotaan vihjesana ja palkataan
- Vihjesana on tärkeä koiralle, vihjesana kertoo että koiralla on mahdollisuus palkkioon
- Vihjesanan liittämisen jälkeen vain vihjesanasta suoritettu toiminta palkataan

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti