lauantai 16. joulukuuta 2017

50. JOULUKALENTERI 16 - Kysymyksiin Vastauksia 1/2

Laitoin instagramin (@borcolkoda) puolelle kuvaa, johon sai laittaa kysymyksiä ja nyt olisi aika käydä niitä vähän läpi!

Haastavin asia Kodan kanssa?
- Haasteita tottakai tulee ja menee kokoajan, mutta ehdottomasti se rauhottuminen etenkin koirahäiriössä. Tää on Kodalle erittäin vaikeeta ja sen kanssa taistellaan varmasti vielä pitkään.

Minkä ikäinen Koda on? 
- Koda on 9kk, se on syntynyt 9.3.2017

Harrastatteko agilitya? 
- Kyllä. Aloitettiin agility joskus syyskuun paikkeilla

Minkä verran Kodalla on paimennusviettiä?
- Kodan kanssa ei ole käyty paimentamassa ikinä, koska täälläpäin se on tuottanut vaikeuksia, kun ei tiloja mihin pääsisi (puhumattakaan kouluttajasta) ole. Paimennus oli suunnitelmissa, mutta minkäs sille voi... Ehkä seuraavan koiran kanssa sitten. Koda yrittää paljon paimentaa lintulaumoja ja jos on monia koiria leikkimässä ja juoksemassa niin se saattaa pyöriä ympärillä paimentamassa muita

Mitä kaikkea olen ajatellut harrastaa Kodan kanssa?
- Kaikkea. Varmaan kaikki lajit on käynyt mielessä edes kerran! :D Kuitenkin sieltä on karsiutunut etenkin rodulle sopivat, sen jälkeen elämäntilanteeseen sopivat ja loput mahdollisuuksien mukaan. Tällä hetkellä mielessä ovat lajit: Agility, toko, rally toko, jäljestys. haku, veto, nosework, koirafrisbee ja koiratanssi. Tossa aikalailla kaikki mitä on mielenpäällä.

Miten olen opettanut Kodan olemaan vapaana?
- Jos siis joku ei tiennyt, Koda kulkee lenkit lähes aina ilman hihnaa, ellei sitten olla ihan keskustassa. Opettaminen on tapahtunut niin, että olen pitänyt Kodaa ihan pennusta asti paljon vapaana, jolloin sen on okei olla lähellä ja vaikka ottaisin hihnaan, se tietää että pääsee uudestaan vapaaksi, jolloin sen ei tarvitse paeta kiinniotto tilannetta. Sitten käskyt kuntoon. Meillä toimii käskyt tänne (luoksetulo), wait (odottaa), istu, maahan, seiso, reunaan (tien reunaan), puoli (vaihtaa mun toiselle puolelle), sekä suuntakäskyt jotka ovat vielä opetusvaiheissa. Kun nämä on hallussa niin on helppoa liikkua koiran kanssa. Kaikki ei ole edelleenkään täysin varmaa ja saan olla kokoajan valppaana, että huomaan muut koirat ennen Kodaa.

Mikä on parasta ja huonointa Kodassa?
- Parasta ehdottomasti se tekemisen into, miten se on valmiina tekemään viimeseen hengenvetoon asti. Huonoa se monesti mainittu rauhoittumistaidon puuttuminen. Mutta sekin on lähinnä koulutusvirhe, eli oma moka. Mitä nyt luonteeseen tulee huonoa (ei koulutettavissa) on sen herkkyys. Koda ottaa kaiken itteensä tosi helposti, sekä itsepäisyys. Jo ennen Kodan luovutusikää osasin sanoa (ja kasvattajakin osasi) että tää on tosi itsepäinen tapaus. Se on vaatinut tiukat otteet koulutukseen alusta asti.

Mun vahvuus ja heikkous kouluttamisessa?
- Heikkous on se, että hermostun helposti. Tästä tavasta yritän päästä eroon ja olen oppinut olematta näyttämättä sitä kodella tai kohdistaa sen muuhun kuin koiraan. Vahvuuksia en näin itsekriittisenä ihmisenä osaa sanoa. Haluun kokoajan tulla paremmaks, enkä ikinä ole tyytyväinen.

Odotukset vs todellisuus bordercolliesta
- Oon oikeestaan aika pessimisti tällästen asioiden suhteen. En uskalla odottaa paljoa, pelkään pettymistä. Toivoin bordercolliesta ihanaa treenikaveria, joka on aina valmiina tekemään innoissaan, mutta toisaalta tykkää ottaa rennosti sängyn pohjalla. Koiraa josta on moneksi. Pelkäsin tikittävää aikapommia, joka on valmis räjähtämään hetkenä minä hyvänsä. Tää yksilö osottautui työmasiinaksi, jonka energia ei ikinä lopu ja se luovuttaa vasta kun seisoo yhdellä jalalla -ei silloinkaan, vielä on yksi raaja käytettävissä. Bordercollie haastaa mua joka päivä ja tekee musta itestä varmemman ihmisen. Se opettaa mua koirista ja ylipäätään elämästä enemmän kun oon oppinu koko mun elämän aikana, vaikka koiria aina ollut. Bordercollie on rotuna paras ja just mulle täydellinen. Tikittäviä aikapommeja nää tosiaan on, mutta vaan väärissä käsissä.

Kysymyksistä tulee vielä toinen osa jossa on sitten loput kysymyksistä. Joitain kysymyksiä tuli yhdisteltyä tai skippailtua kun olivat niin samanlaisia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti